English
Nederlands, met frietjes en stoofvleessaus.

C-mine

Terug naar de steenkoolmijnen in VR

De Limburgse stad Genk herbestemde vijftien jaar geleden de voormalige steenkoolmijnsite van Winterslag tot C-Mine: een complex waar ondertussen onder meer een bedrijvenpark, een bioscoop en een designschool gevestigd zijn. Het ontwikkelingsproject omvat ook een museum, waar herinneringen aan het mijnverleden van de site levend worden gehouden. Die C-Mine Expeditie, zoals het museumonderdeel heet, kreeg onlangs een extra virtual reality-component aangemeten, waarvoor Sevenedge in opdracht van Alfavision de volledige productie voor zijn rekening nam.

Je beleeft de expeditie per twee.

De 8 minuten durende ervaring, die vanaf 2 juli 2016 beschikbaar is voor het publiek, brengt een authentieke dag uit het leven van een mijnwerker uit 1955 naar het netvlies van de bezoeker. Die duikt in de mijnschacht aan de vooravond van de viering van Sint-Barbara, de patroonheilige van de mijnwerkers, en komt bijna lijfelijk terecht in het harde werk en het constant dreigende gevaar, twee dingen die voor de mijnwerkers een dagelijkse realiteit waren. Een sterk staaltje immersive storytelling: een verhaal vertellen door de bezoeker het allemaal zelf te laten meemaken.

Enkele ex-mijnwerkers werden gescand in 3D en geïntegreerd in de expeditie.

Om de authenticiteit van de ervaring te bewaken, werden onder meer de neoclassicistische mijngebouwen van winterslag met een scherp oog voor detail naar een 3D-model nagebouwd door de artiesten van Sevenedge. Hetzelfde gold voor de figuranten en hun kleding: alle personages hebben het gelaat van echte ex-mijnwerkers, dat Sevenedge inscande met de iSense 3D-scanner. Ook de handen van het personage in wiens huid de bezoeker kruipt zijn die van een echte voormalige kompel, die volledig geanimeerd werden ingescand met de Orion-scanner van het Amerikaanse bedrijf Leap Motion. De afgewerkte VR-ervaring werd ook uitgetest door ex-mijnwerkers, waarna details werden aangepast op basis van hun feedback.

Het campagnebeeld

Het idee van virtual reality is dat de bezoeker helemaal opgaat in de digitale wereld die we voor hem hebben uitgespreid. Maar om de ervaring van C-Mine een sociaal cachet te geven, hebben we prikkels van de 'buitenwereld' op een slimme manier laten binnendringen in de virtuele ervaring. Bezoekers die de ervaring samen aanvatten, kunnen op bepaalde momenten - zoals in een mijnkarretje - elkaars avatar zien. En zelfs het gevoel van een helm op het kruin van de bezoeker werd handig in de ervaring ingewerkt door middel van de gesimuleerde mijnwerkerslamp op het hoofd.

Je beleeft de expeditie per twee.

Enkele ex-mijnwerkers werden gescand in 3D en geïntegreerd in de expeditie.

Het campagnebeeld

De lampenkamer

De 360° video trailer

Bekijk de making of

 

Enkele making-of en sfeerbeelden