English
Nederlands, met frietjes en stoofvleessaus.

Historium Virtual Reality

Historium Brugge en Sevenedge
lanceren het Virtual Reality Laboratorium

De samenwerking tussen Sevenedge en Historium ontstond uit een wederzijdse passie voor innovatieve technologie en groeide uit tot de ontwikkeling van een nooit geziene virtual reality ervaring, welke tevens een primeur voor het Belgisch technologie landschap werd.

Je krijgt echt het gevoel dat je in de ruimte aanwezig bent.

Historium is een historische belevingsattractie die je meeneemt naar het Brugge van de 15de eeuw. Prachtige decors, filmbeelden, muziek en speciale effecten versmelten tot een magische ervaring die geen enkele bezoeker onberoerd laat. De vraag die Historium en Sevenedge elkaar stelden was: Hoe kunnen we deze totaalbeleving nog een stap verder brengen?

De historische elementen werden tot in het kleinste detail nagemaakt.

Een half jaar later, op 1 april 2015, werd het antwoord op deze vraag aan het publiek onthuld onder de noemer: Virtual Reality Laboratorium. De nieuwe belevingsattractie neemt Historium bezoekers mee op reis terug in de tijd, naar een virtuele versie van Brugge uit de 15de eeuw die historisch accuraat werd nagebouwd. De bezoeker krijgt nu eindelijk de kans om historische plaatsen en verdwenen gebouwen te ervaren, zoals de Sint-Donaaskerk en de imposante Waterhalle die beiden afgebroken werden in de 18de eeuw.

Het marktplein van Brugge zag er vroeger helemaal anders uit.

Dankzij het gebruik van een Oculus Virtual Reality bril staat de bezoeker namelijk middenin de oude Brugse binnenstad. De VR technologie laat de gebruiker toe om zelf rond te kijken door volledig natuurlijk het hoofd en het lichaam te bewegen. Alle elementen uit het 3D vormgegeven Brugge werden gebaseerd op de bekende historische kaart van Marcus Gerardus en op onderzoek dat werd uitgevoerd door een historisch comité bestaande uit prof. dr. Wim Blockmans, dr. Noël Geirnaert en dr. André Vandewalle.

De VR stand.

Voor de ontwikkeling van de virtual reality omgeving maakte Sevenedge gebruik van de Unity 3D engine, wat samen met de nieuwe Unreal engine als de huidige standaard voor VR ontwikkelingsplatformen aanschouwd mag worden. Naast het daadwerkelijk vormgeven en ontwikkelen van de stad werd een groot deel van de ontwikkelingstijd -geïnvesteerd in het optimaliseren van de framerate. De framerate van een virtual reality toepassing ligt namelijk veel hoger dan de gebruikelijke 24 FPS die het oog nodig heeft om bijvoorbeeld filmbeelden als “vloeiend” te ervaren. Bovendien is het van essentieel belang dat deze framerate stabiel blijft om enige vorm van misselijkheid bij de gebruiker tegen te gaan. Tot slot maakte Sevenedge de experience compleet door 4D effecten aan de attractie toe te voegen zoals wind, warmte en trillingen. Dit werd geïmplementeerd door de Unity 3D engine aan externe randapparatuur te koppelen met een Arduino printplaat.

Het Dampoort complex.

Het Virtual Reality Laboratorium werd op 1 april vol lof onthaald door de pers en is sindsdien opengesteld aan het grote publiek.

Je krijgt echt het gevoel dat je in de ruimte aanwezig bent.

De historische elementen werden tot in het kleinste detail nagemaakt.

Het marktplein van Brugge zag er vroeger helemaal anders uit.

De VR stand.

Het Dampoort complex.

Behind the scenes

Enkele sfeerbeelden

Partners:

  • Game Engine
  • Standenbouw
  • Virtual Reality hardware
  • Unity 3D optimalisatie
  • 4D sturing